23948sdkhjf

Alfred Josefsen er kommet sig over Irma-chok, men én ting gør ham stadig trist

- Jeg synes, det er hårdt. Det er det personligt, og det er det på vegne af alle kunder, leverandører og ansatte.

Sådan fortæller Alfred Josefsen til RetailNews her over en måned efter, at Coop-koncernen meldte ud, at Irma skulle lukkes som en del af en større omstrukturering i dagligvarekæden. 

65 butikker og 137 års historie får dermed sit endeligt i det indeværende kalenderår, og selvom Alfred Josefsen adskillige gange efterfølgende har appelleret til Coop om at holde liv i Irma-kæden, har det været forgæves. 

Irma-pigen er snart en saga blot. 

- Selvfølgelig er jeg kommet mig over chokket, men jeg er stadig trist over, at noget, som der stadig havde god bæreevne og som stadig havde sin berettigelse på det danske marked, går bort, siger Alfred Josefsen.

To knæk blev afgørende

Når Alfred Josefsen kigger tilbage på de seneste ti til elleve år - siden sit stop som Irma-direktør - er det særligt to specifikke årstal, der kommer til ham, når han skal pege på årsagerne til Irmas senere lukning. 

- I nyere tid får Irma to knæk - først i 2012 da Irma bliver presset ind i Coop-koncernens hovedkontor. Næste knæk kom i 2016, da Irmas vareafdeling blev opløst. Så det er bare en deroute fra 2012 og frem til nu, mener Alfred Josefsen. 

Netop partnerskabet med Coop-koncernen har Alfred Josefsen - blandt andet på sin LinkedIn-profil - ikke lagt skjul på, at han har været uforstående over for. 

Omend han ikke selv har haft noget med Irma at gøre i den efterfølgende periode - fra sammenlægningen i 2012 og frem til i dag - lægger han dog ikke skjul på, at synergien mellem Coop-koncernen og Irmas koncept aldrig kom til at spille. 

- Irma har altid oplevet sig som et stedbarn i Coop-koncernen. Men nogle har også opfattet Irma som en udefrakommende slægtning, der ikke helt passede ind. Så derfor kan man jo ikke sige, at det har været et positivt slægtskab, siger Alfred Josefsen. 

Ingen berettigelse i Jylland

De 65 Irma-butikker, hvoraf seks lukkede endegyldigt i den forgangne weekend, befandt sig alle på Sjælland.

Og selvom Irma-kæden tidligere har forsøgt at etablere sig i Jylland, har det været uden succes.

Selvfølgelig er jeg kommet mig over chokket, men jeg er stadig trist Alfred Josefsen

Det er der en helt klar årsag til, mener Alfred Josefsen.

- Irma er et emotionelt brand, som kunderne kan mærke. Denne følelse kan man selvfølgelig ikke mærke i Jylland. Her kigger man mere på varernes pris og varernes kvalitet, siger han.

Den sidste Irma i Jylland lukkede tilbage i 2012 - og skulle Irma have overlevet til længere end 2023 på Sjælland, skulle flere ting være igangsat. 

- Der skulle have været mere kærlighed og omsorg for Irmas varer samt en modernisering af Irmas udtryk og vareudvalg. Så kunne man være nået langt, mener Alfred Josefsen. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063